De Telefoongids wil dat sterftelefoongidssterf.nl verdwijnt

Advocaat van De Telefoongids®© op m’n dak. De domeinnaam sterftelefoongidssterf.nl heb ik doorverwezen naar het afmeldformulier voor de papieren telefoongids. Stukje service naar de mensen toe, met een dik vet ironieteken erachter. Bij de dode bomenfabriek kunnen ze er niet om lachen — zij vinden het vooral “onrechtmatig”.

Klikken voor groot

De domeinnaam doet “ernstig afbreuk” aan de “reputatie van het merk zonder dat daarvoor een noodzaak bestaat. Dat laatste zit met name op de toevoeging van het woord “sterf” voor en na de verwijzing naar De Telefoongids.” En “de onrechtmatige domeinnaam www.sterftelefoongidssterf.nl [is] bij een groot publiek onder de aandacht is gekomen. DTG heeft voorts moeten vaststellen dat uw verwijzing naar deze domeinnaam veelvuldig wordt geretweet.” 

Misschien heeft dat er mee te maken dat veel mensen het ermee eens zijn.

De reactie die ik gisteren stuurde aan de directeur van De Telefoongids®©:

Geachte heer Bouten,

Bij vrijwel alle Nederlanders bezorgt u anno 2012 nog steeds een papieren gids met telefoonnummers thuis. Het zorgt voor stapels ongebruikte gidsen in trappenhuizen en een straataanzicht met een paar kilo papier voor iedere voordeur. Ik hoop dat u daarmee stopt.

Begrijp me niet verkeerd, er zijn ongetwijfeld nog veel mensen die de gids graag gebruiken — of het nou is om daarmee het beeldscherm van de computer op te hogen, of om daadwerkelijk telefoonnummers op te zoeken. Die mensen moeten dat zeker kunnen blijven doen. Stuur ze een gids nadat ze u gebeld hebben, een smsje gestuurd hebben of een kaartje ingestuurd hebben. Maar stuurt u alstublieft niet meer ongevraagd de gids naar miljoenen Nederlanders die inmiddels internet en smartphones gebruiken. Hij gaat namelijk bij veel Nederlanders linea recta de papierbak in, die kilo’s wegende reclamefolder van u.

Want laten we er maar niet te moeilijk over doen. De Telefoongids is een dik boek met reclames en telefoonnummers daaromheen. Het is het equivalent van maanden aan reclamefolders. Toch bezorgt u de gids standaard bij bijna alle Nederlanders thuis, behalve als zij de moeite nemen of zich af te melden. Ook als zij een nee/nee sticker voor reclamedrukwerk hebben. Als je dat als spam-boer doet, krijg je gewoon een boete.

Jarenlang heeft u in de media geroepen dat het uw wettelijke plicht is om de gids thuis te bezorgen, maar we weten allebei dat dat onzin is. Het is gewoon een bedrijfsmatige keuze van De Telefoongids BV. En die bedrijfsmatige keuze heeft als consequentie dat jaarlijks één-tweehonderste van AL het papier dat in Nederland gebruikt wordt, opgaat aan telefoongidsen*. Je hoeft geen klimaatfreak te zijn om dat niet grappig te vinden.

Beste meneer Bouten, het is 2012. Stopt u alstublieft met de deur-aan-deur verspreiding van de papieren telefoongids, en voer een landelijk opt-in systeem in. U bent er al mee begonnen in Den Haag en Amsterdam. Als u stopt met het ongevraagd spammen van de rest van Nederland, haal ik de domeinnaam offline.

Met vriendelijke groet

- Alexander Klöpping

* dixit Dolf Weiler, voormalig Director Corporate Marketing in een interview dat ik met hem deed in 2009.

Ze kunnen de boom in. (GRAPJE!!!!11)

Comments

comments powered by Disqus

Notes

  1. fredscapes heeft dit van alexandernl gereblogd en hier aan toegevoegd:
    Goeie aktie van @AlexanderNL #sympathie #support
  2. janwillemboks heeft dit van alexandernl gereblogd
  3. robinsdumpplekje heeft dit van alexandernl gereblogd
  4. puntmuts heeft dit van alexandernl gereblogd
  5. erwienerschnitzel heeft dit van alexandernl gereblogd
  6. alexandernl heeft dit geplaatst