Journalisten nemen massaal bullshitbericht van Buzzcapture over

Youp van ‘t Hek startte deze week, geheel terecht, een oorlog tegen T-Mobile. Hij vindt hun service best wel kut, en Twittert daar lekker over. Tot zo ver prima.

Introducing Alex van Leeuwen, directeur van Buzzcapture. Alex doet met zijn collega’s aan “sociale media monitoring” en “sentimentanalyse”. In normale taal: ze laten een script zoeken op trefwoorden die betrekking hebben op hun klanten met een lachen algoritme. Hartstikke kek. Vervolgens maken ze van de resultaten van dat onderzoek allerlei geile grafiekjes met mooie glimmertjes, om voor veel centen aan grote bedrijven (de Aegons, INGs, KPNs en TNT Posts van deze wereld) te verkopen. Tot zo ver nog steeds prima.

Maar. Alex wil graag meeliften op de mediahype rondom T-Mobile en Youp van ‘t Hek. Hij weet als geen ander dat het ANP alles gretig overtikt, als je de woorden “sociale media” maar gebruikt in je persbericht. Alex laat Remco Janssen (die is bij Buzzcapture verantwoordelijk voor “Marketing + PR Visie” muhaha) wat cijfertjes opzoeken en megalomane conclusies verzinnen. Alex en Remco besluiten te menen dat T-Mobile “tussen de 2 en 3 ton aan merkschade heeft opgelopen”. Diezelfde avond nog rammen ze er samen een persbericht uit. Het gedrocht vindt u hier.

Moneyquote, die door allerlei media zijn overgenomen:

De ‘vrolijke’ burgeroorlog van de twitterende cabaratier Youp van ’t Hek heeft een stevige impact gehad op het online sentiment rond T-Mobile. Het negatieve sentiment rond de telecomprovider nam in week 42 toe met liefst 20 procentpunt naar 64 procent negatieve uitingen, ten opzichte van 44 procent negatieve uitingen over de rest van 2010. “Als wij ons beperken tot sociale media komen we op een bedrag tussen de 200.000 en 300.000 euro reputatieschade”, aldus Alex van Leeuwen (Buzzcapture). 

Drie ton! Hoe komen ze tot dat bedrag? Dat wordt natuurlijk niet uitgelegd, want het is totaal uit de lucht gegrepen. Natte vingerwerk van Alex en Remco. Beiden hebben ze een prima visie op PR, maar ik hoop niet dat ze ooit nog serieus genomen willen worden.

Iedereen die in de media of PR werkt weet hoe dit spelletje werkt. Je gaat naar een onderzoeksbureau, verzint een debiele vraag, laat 500 mensen antwoorden, en maakt een kuttig persberichtje waarin je de resultaten laat duiden door de directeur van je toko. Bij het ANP vreten ze het op. En al die prachtige marketingblogs die ons land rijk is copy pasten alsof hun leven er vanaf hangt.

Je kunt het Buzzcapture nauwelijks kwalijk nemen dat we zo’n tergend lui journaille in Nederland hebben, die graag en massaal dit soort bullshitonderzoekjes van bureau’s overnemen. Ik hoop van harte voor m’n vrienden van Buzzcapture dat ze nog maar veel centen mogen verdienen met bullshitsentimentanalyse en bullshitmonitoring voor Aegon, Albert Heijn, ANWB, AstraZeneca, Bacardi, Cendris, ING, KPN, Microsoft, Ministerie van Defensie, Ministerie van Verkeer & Waterstaat, Nationale Nederlanden, Nuon, RIVM, TNT Post en Vodafone. Uit betrouwbare bron weet ik dat een account bij Buzzcapture zo’n €40.000 per jaar kost, exclusief gemaakte analyses (gevalletje “wat de gek er voor geeft”). Ik ben inderdaad jaloers. Ik voel mijn merkwaarde al dalen.

Update: Buzzcapture heeft het persbericht aangepast, wat ik dan maar zie als intrekken van de claim. Het was een “aanname”, speculatie dus. Maar de schade is gedaan.

Update2: Reactie Alex van Leeuwen

Update3: Reactie Remco Janssen: ”Wat je hebt gedaan is smaad. Je poogt mijn reputatie te breken zonder de feiten te kennen”

Comments

comments powered by Disqus

Notes

  1. alexandernl heeft dit geplaatst